Als liefde overleven wordt
Boeken & leestips

Boekenpraat: Als liefde overleven wordt (review)

Door de band lees ik meestal fictie. Maar zo nu en dan sluipt er al eens een non-fictie boek mijn leesstapel binnen. Zeker als het gaat over thema’s die me interesseren. Zoals time-management, hoogsensitiviteit of geschiedenis. Maar ook maatschappelijke thema’s waar een taboe op rust vind ik altijd wel interessant om te lezen. En dus was ik heel benieuwd naar het boek ‘Als liefde overleven wordt’. Want daarin komt het thema partnergeweld aan bod.

Als liefde overleven wordt

Als liefde overleven wordt, een boek over partnergeweld

In het boek Als liefde overleven wordt, bespreken Anne Groenen en Triene-Mie Le Compte de verschillende facetten van partnergeweld. Triene-Mie was zelf jarenlang slachtoffer van partnergeweld. Anne Groenen is doctor in de criminologische wetenschappen en familiaal bemiddelaar.

Aan de hand van zes hoofdstukken leer je als lezer heel wat bij over de verschillende vormen van partnergeweld. Hoe dit op een heel subtiele manier begint en zich geleidelijk aan verder ontwikkelt. Tot het uiteindelijk de volledige relatie beheerst. Het boek zelf bestaat uit stukken tekst waar Anne toelichting geeft bij de verschillende vormen en aspecten van partnergeweld. Die toelichting wordt vervolgens afgewisseld met stukken uit Triene-Mie haar levensverhaal. Waardoor je als lezer meteen ook de impact op het slachtoffer van heel dichtbij meemaakt.

Hoe partnergeweld vaak heel lang onder de radar blijft

Voor ik het boek begon te lezen, stelde ik me bij partnergeweld vooral fysiek geweld voor. Na het lezen van het boek weet ik dat fysiek geweld vaak pas in een vrij laat stadium van partnergeweld opduikt. Heel vaak zijn er eerst tal van andere soorten van partnergeweld de revue gepasseerd. Gaande van subtiele opmerkingen waar je niet noodzakelijk iets achter zoekt. Maar die er wel voor zorgen dat het slachtoffer zichzelf verandert. Tot iets minder subtiele vormen zoals dagenlang niet tegen het slachtoffer praten. Allemaal strategieën die er stuk voor stuk op gericht zijn om het zelfvertrouwen van het slachtoffer te ondermijnen. En die bovendien voor isolatie zorgen. Want gaandeweg begint het slachtoffer zich meer en meer af te zonderen van vrienden en familie.

Wat me dus vooral opviel is hoe subtiel partnergeweld vaak begint. Waardoor het zowel voor het slachtoffer als de omgeving heel moeilijk is om iets door te hebben. En er dus bijgevolg ook iets aan te kunnen doen. Tegen dat de omgeving doorheeft dat er iets grondig fout zit in de relatie is het vaak al te laat voor het slachtoffer om zomaar te kunnen weg stappen.

Bovendien heerst hier nog een heel groot taboe op. En is partnergeweld jammer genoeg niet iets waar je makkelijk over praat met iemand. Noch als slachtoffer noch als omgeving. Want beide vergen ongelooflijk veel moed.

Wat ik van het boek Als liefde overleven wordt vond

Het boek brengt het thema partnergeweld op een unieke manier onder de aandacht. Dit doordat je enerzijds de verhalen van Triene-Mie uit eerste hand leest. Maar je daarnaast ook de objectieve duiding van Anne hebt. De combinatie van beide zorgt voor een uniek gegeven. Waarbij je als lezer heel erg goed kan zien hoe subtiel partnergeweld eigenlijk ontstaat.

Helemaal op het einde krijg je ook raad over hoe je iemand in een gelijkaardige situatie het beste kan helpen. En welke doorverwijzingsmogelijkheden er allemaal zijn. Iets waar iedereen iets aan heeft. Maar wat ook erg nuttig kan zijn voor hulpverleners, therapeuten en politiediensten.

Ondanks het toch wel zware thema, deed het boek op geen enkel moment zwaar of lastig aan om te lezen. Integendeel, het laat zien dat er hoop is op een beter leven voor slachtoffers van partnergeweld. Want Triene-Mie slaagde er na jaren in om uit de destructieve relatie te stappen. En vond zelfs een nieuwe liefde!

Kortom, een moedig boek dat een thema dat heel vaak voorkomt onder de aandacht brengt. En dus niet geheel onlogisch dat het boek recent de Emilie van Waveren Publieksprijs won.

*Ik kreeg dit boek toegestuurd als recentie-exemplaar maar dat deed niets af aan mijn mening hierover.