Boeken & leestips

Het jaar van de sprinkhaan: een spionagethriller van formaat | review

Zowat tien jaar geleden las ik met veel plezier ‘Ik ben Pelgrim’, het debutboek van Terry Hayes. Sindsdien was het lang wachten op boek nummer 2. En dus was ik superblij toen ik het kon meenemen uit onze bib. Om er vervolgens zowat heel januari zoet met te zijn 🙂 Want Het jaar van de sprinkhaan is een spionagethriller van formaat. Letterlijk en figuurlijk!

jaar van de sprinkhaan spionagethriller

Het jaar van de sprinkhaan: een spionagethriller van formaat

Het jaar van de sprinkhaan: korte inhoud

Wanneer je, net als Kane, werkzaam bent als spion voor de CIA in Verboden Gebieden, dan hebben grenzen geen betekenis. Jouw taak is om je toegang te verschaffen, te doen wat nodig is en weer te ontsnappen… op welke manier dan ook. Je weet wanneer je moet rennen, wanneer je je moet verstoppen en wanneer je moet schieten.

Maar op sommige plekken gelden de standaardregels niet. Sommige plekken zijn te gevaarlijk, zelfs voor iemand met de ervaring van Kane. Het No Man’s gebied, waar de grenzen van Pakistan, Iran en Afghanistan samenkomen, is zo’n plek – een plek waar geweld de enige manier is om te overleven. Kane reist erheen om een man met cruciale informatie voor de veiligheid van het Westen te evacueren, maar in plaats daarvan ontmoet hij een vijand die de wereld tot aan de rand van de afgrond zal brengen. Een angstaanjagende, intelligente, wrede man met bloed aan zijn handen en wraak in zijn hart…

Wat ik vond van deze spionagethriller – Het jaar van de sprinkhaan

Net als bij zijn eerste boek werd ik meteen meegezogen in het verhaal. Het jaar van de sprinkhaan is absoluut een spionagethriller van formaat. En dat mag je zowel letterlijk als figuurlijk opvatten. Want met xx pagina’s is het een stevige klepper om te lezen. Maar op geen enkel moment ging het verhaal vervelen. Integendeel! De gebeurtenissen volgen elkaar snel op. En zijn – op een paar elementen na – niet volledig ondenkbaar. Wat er in mijn geval alleen maar voor zorgde dat ik bij iedere bladzijde nieuwsgieriger werd naar het einde. Kortom, ik was er een hele poos met zoet. En genoot ervan om het boek te lezen tijdens die donkere avonden in januari.

Voor wie?

Voor lezers die niet bang zijn van dikke boeken 🙂 Maar vooral voor lezers die houden van spanning, avontuur en een klein beetje sci-fi is deze spionagethriller ideaal.

Meer informatie: