de boekhandel van het verzet review
Boeken & leestips

De boekhandel van het verzet | Review

Ik had dit boek al een paar keer zien voorbij komen op mijn e-reader en toen ik zag dat het beschikbaar was in Kobo Plus als luisterboek downloadde ik het op mijn gsm. Want het leek me het ideale boek te zijn om naar te luisteren op het vliegtuig. Kort voor ik vertrok naar Madrid, was het ook beschikbaar als ebook in Kobo Plus. En dus kon ik het op die paar dagen dat ik in Madrid was helemaal verslinden. Tijd voor een review in onderstaande blogpost van De boekhandel van het verzet.

De boekhandel van het verzet is een ideaal boek voor lezers die houden van romantische verhalen die zich afspelen tijdens WOII.

Review: De boekhandel van het verzet

Korte inhoud

Boeken die gaan over boeken en boekenwinkels, daar ben ik sowieso al fan van. En dan ook al helemaal als ze zich nog eens afspelen ten tijde van Wereldoorlog II. Dat De boekhandel van het verzet me ging bekoren, dat stond eigenlijk al een beetje buiten kijf.

Het verhaal start op het ogenblik dat begin jaren ’40 Lucille – Lucie – Girard de Engelstalige boekenwinkel The Green Leaf overneemt van de toenmalige Joodse eigenaren in hartje Parijs. Net als Lucie is het echtpaar Greenblatt Amerikaans. Maar in tegenstelling tot Lucie zijn zij Joods en willen ze naar Amerika teruggaan voor de razzia’s in Frankrijk tegen Joden beginnen. Lucie geeft hiervoor haar balletcarrière op en wordt vanaf dat moment onderneemster. Al gauw wil ze ook haar steentje bijdragen tegen de Duitse bezetting en legt ze contacten met het verzet. Die dan op hun beurt haar boekenwinkel gebruiken als brievenbus. Om boodschappen ongemerkt door te sluizen.

Daarnaast volg je ook de avonturen van Paul Aubrey, een Amerikaanse zakenman die in Parijs een automobielfabriek heeft. Vrij snel na de bezetting heeft hij geen andere keuze dan de productie van wagens stop te zetten. En in de plaats vrachtwagens voor het Duitsland te gaan produceren. Paul doet dit liever niet en weet te bekomen dat ze in principe enkel voor burgerlijke doeleinden gebruikt mogen worden. En ja hoor, ook Paul raakt op zijn beurt betrokken bij het verzet. Al wordt hij eerder door de rest van de Parijse samenleving als collaborateur gezien.

Doordat zowel Lucie als Paul Amerikaans zijn ligt het wat voor de hand dat ze elkaar ontmoeten in Lucie’s boekenwinkel. En doordat Paul’s dochter Josie het daar zo naar haar zin heeft, vertoeven ze daar frequent. En raken hun levens meer en meer in elkaar verwikkeld.

Wat ik vond van De boekhandel van het verzet

Verhalen waarbij afwisselend het ene en dan weer het andere personage aan bod komt, ik lees die graag. Net als verhalen over boekenwinkels en WOII. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik dit boek graag gelezen heb.

De schrijfstijl is aangenaam om te lezen. Het tempo ligt niet extreem hoog, maar is wel hoog genoeg om geboeid te blijven verder lezen. De hoofdpersonages – Lucie en Paul – worden iets meer uitgewerkt dan de rest. En ja, uiteraard zie je de plot al van kilometers ver aankomen. Net als een aantal plotwendingen. Maar dat neemt niet weg dat het heerlijke lectuur is om te lezen. Vooral als je fan bent van romantische verhalen over WOII.

Ik schreef het hierboven al: ik wisselde lezen in het e-book af met luisteren in het luisterboek. En ben blij dat ik dat deed. Want luisterboeken stonden hier een poosje op een heel laag pitje. Maar ik wou ze graag opnieuw ontdekken. En doordat ik beide kon afwisselen voor dit boek, heb ik opnieuw meer zin gekregen in nieuwe luisterverhalen.

Meer informatie

• Auteur: Sarah Sundin
  • Bindwijze: beschikbaar als paperback, ebook en luisterboek